Cikkek
Rózsás diák a tengeren túl PDF Nyomtat Email
2009 január 05., hétfő 15:03

Egy óceánnal arrébb, a Tennessee állambeli Sewanee egyetemen megválasztották az év hallgatóját. ,,Az egyetem arca,, egy békéscsabai fiú a 2009-es iskolai kalendárium hátlapjáról mosolyog ránk.

Papp Ádám (2007-ben érettségizett a Rózsa Ferenc Gimnázium 12. E osztályában.) itthon tölti a téli szünetet, így csabai otthonában beszélgethettünk vele. Nemrégen még a helyi evangélikus iskola, majd a Rózsa- (ma Andrássy-) gimnázium padjait koptatta. Most az Egyesült Államok egyik 1500 diákot számláló egyetemének hallgatója. A kastélyos külsejű, brit stílusú felsőoktatási intézmény egy hegy tetején, az erdő közepén terül el. A diákok talpig érő fekete talárban járnak, de sok egyéb körülmény is a Harry Potter című regényre emlékeztet - meséli mosolyogva "Az egyetem arca" cím csabai birtokosa. Itthoni szobája egyik falát érmek díszítik, amelyeket a vívásban elért eredményeiért kapott, a másik két falon egymást érik az oklevelek, amelyek kiváló tanulmányi eredményekről, versenyeken való részvételekről, elismerésekről szólnak. Ezek után talán nem csoda, hogy két évvel ezelőtt ő nyerte el a Linda Klein Emlékösztöndíjat, amelynek segítségével ma Amerikában tanulhat. (Ezt a lehetőséget minden évben egy diák kaphatja meg Magyarországon.)

 

- Már kilencedikben megszereztem a felsőfokú állami nyelvvizsgát. Amerikai diáktársaimnak fel sem tűnt, hogy külföldi vagyok, azt kérdezték tőlem: "Te melyik államból jöttél?" - mondja a közgazdásznak tanuló fiatalember. S bár a szíve magyar maradt, tetszik neki az a számos lehetőség, amit az egyetem nyújt. Közülük minél többet igyekszik kihasználni, így sokan megismerték, népszerű lett a társai és a professzorai körében, valószínűleg ezért kaphatta ezt a megtisztelő címet.

Mindig kinyitnak, ha az égen van valami érdekes
A Linda Klein Emlékösztöndíj birtokosainak a tanulás mellett heti néhány óra munkát is vállalniuk kell. Papp Ádám az egyetem csillagvizsgálójában dolgozik egy héten két estét. - Csütörtökönként látogatókat fogadunk, de kinyitunk akkor is, ha az égen bármi érdekes (meteoreső vagy üstökös) van - meséli. Az itt kapott pénzből szabadon gazdálkodhat.

 
Forrás:http://www.bmhirlap.hu/index.php?apps=cikk&d=2008-12-31&r=1&c=715750

 

 
Molnár László tanár úr New Yorkban tanított PDF Nyomtat Email
2008 november 30., vasárnap 17:47

Bevándorlókat oktatott New York-ban a csabai tanár

Jávor Péter    2008. november 28.

Arról már sokat hallottunk, írtunk, hogy az Egyesült Államokból magyar iskolákba érkeznek tanárok. Arról kevesebbet, hogy magyarországi tanárok az Újvilágban oktatnak, nevelnek. Márpedig — ha ritkán — előfordul ilyen is. Nevezetesen, Molnár László egy évet töltött egy New York-i iskolában tanárként. Az Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium nyelvszakosa nemrég tért vissza az Egyesült Államokból.

 

— Egyáltalán, hogyan került oda?

— A Fulbright Tanárcsere Program keretében. Ez a program több mint száz országban működik. Hazánkban egy többlépcsős pályázat után választják ki évente egyszer azt az öt-hat tanárt, akik lehetőséget kapnak az USA-ban tanítani és tapasztalatot szerezni.

 

— Miért éppen New Yorkba került?

— Pályázatom elbírálását követően nem sokkal értesítettek, hogy egy brooklyni iskolában dolgozhatnék. Bár egy kicsit izgultam, mégis örültem, azzal együtt, hogy hatalmas kihívásnak ígérkezett egy ilyen nagyváros.

 

— Hol és kiket tanított?

— Az úgynevezett IS 318-as számú iskolába kerültem, ahol 12—14 évesek voltak a tanítványaim. Főleg spanyol ajkú bevándorlók gyermekeivel találkoztam, akik még az angol nyelvet sem nagyon ismerték. Fő feladatom az írás, olvasás fejlesztése volt, mert azzal különösen hadilábon álltak. Emellett az általuk egyébként helyesnek vélt szlenget kellett a beszédükben javítanom.

 

— Hogyan fogadták?

— Hamar befogadott a tanári és gyermekközösség is, ahol 1500 diákot tanított 150 tanár. Érdekes volt a napi beosztás. A gyerekeknek mindössze három perces volt az óraközi szünet, ez idő alatt kellett osztályt váltaniuk, ahol a tanár fogadta őket. A mi munkabeosztásunk viszont kicsit hivataljellegű volt. Reggel 7 óra 45-re bent kellett lennünk, kártyás rendszer működött az iskolában, mint egy gyárban, s akár volt óránk, akár nem, délután 2 óra 42-ig(!) bent kellett tartózkodnunk.

 

 Molnár László amerikai tanítványaival New Yorkban

 

 — Az angol nyelven kívül mire oktatta még a gyerekeket?

— A délelőtti órák voltak a kötöttebbek. Délután viszont húsz-huszonötféle hasznos, gyakorlatias foglalkozás közül választhattak. Természetesen igyekeztem nekik megmutatni, milyen Európa, és azon belül Magyarország. Így létrehoztam egy magyar klubot, s főztünk magyaros ételeket, a feleségem pedig megismertette velük a Rubik-kocka fortélyait. Legjobban a túrógombóc ízlett nekik.

 

— Melyek voltak a legfontosabb tapasztalatai?

— Az egyik, hogy az oktatás, a nevelés és maga a házirend poroszos jellege szembetűnő. Szerintem ezzel a szemlélettel itthon sem kellene felhagyni teljesen, ugyan nem a szigor a legfontosabb, mégis alapfeltétele az eredményességnek. Egyébként a házirendet szigorúan be kell tartani diáknak, szülőnek, tanárnak egyaránt. Egy példa a szabályok rengetegéből: tanórák közben a diákok csak és kizárólag a tanár által kibocsátott, „úticéllal” és dátummal, idővel ellátott pass — engedély — birtokában léphettek ki a folyosóra. A másik: a tárgyi tudás háttérbe szorul, sokkal nagyobb szerepet kap a gyakorlat, a kreativitás.

 

Nincs majd!

New York. A világ egyik legnépesebb városa, az Egyesült Államok keleti partvidékén. A látogatók legtöbbje állítja: a többi városhoz képest New York kultúrája hasonlít leginkább az európaihoz. Abban viszont nagyon eltér, hogy az itt élők jelszava: mindent azonnal meg kell csinálni! Nincs majd. Molnár tanár úr örömmel vette, hogy egy Békéscsabától jóval eltérő nagyságú, modern, lüktető nagyvárosban gyakorolhatta hivatását. Ahol megannyi tapasztalatot szerzett, s itthon is igyekszik kamatoztatni.

 

Forrás: http://beol.hu/cikk/193843

 

 
Kitűnő tanulók versenye (Békés Megyei Hírlap) PDF Nyomtat Email
2008 november 19., szerda 15:35

Brüsszelbe küldjük a kitűnőket


A jeles tanulóknak hirdetett versenyt lapunk, amelynek fődíjául félévkor egy, tanév végén két brüsszeli utat sorsolunk ki. A verseny céljaival Komáromi István, a békéscsabai Andrássy Gyula gimnázium igazgatója is egyetért.

A diákjaik hogyan "barátkoznak" az Európai Unióval? - Az Unióban való szabad mozgás - tanulás, munkavállalás - feltétele az idegennyelv-tudás. Ezt szem előtt tartva az iskolánk az angol, a német és a francia tanítására összpontosít. A nyelvoktatás az eurofakt osztályokban, valamint a nyelvi előkészítő csoportokban is hangsúlyos szerepet kap. Diákjaink közvetlen élményt is szerezhetnek az uniós tagországokról, idén két kirándulást szerveztünk Strasbourg, illetve Berlin környékére. - Mekkora teljesítmény ma a kitűnő bizonyítvány? - Az iskolánkban rendkívül nagy, hiszen az elvárások igen magasak. Tavaly például a 670 diákunkból csak 48-an büszkélkedhettek ezzel. - Ma a tudásnak megvan a becsülete? - Még mindig nem kezeljük méltó helyén, pedig itthon leginkább a szürkeállományunkra lehetnénk büszkék. Igazi előrelépést az jelenthet, ha a fiatalok olyan diplomát szereznek, amely mögött tényleges tudás és tartalom van. Az iskolánk ezt képviseli, és szeretné úgy felkészíteni a diákokat, hogy később a mesterképzésbe is bejussanak. Cs. R.

 

http://www.bmhirlap.hu/index.php?apps=cikk&d=2008.11.18&r=1&c=708743

 

 
WIKIPÉDIA PDF Nyomtat Email
2008 november 08., szombat 17:30

Intézményünkről olvasni lehet a magyar nyelvű internetes enciklopédiában.

 

 
A megyei újságok cikkei PDF Nyomtat Email
2008 november 05., szerda 15:29

A Békés Megyei Hírlap írásai intézményünkről itt olvashatók.

A beol.hu írta.

 

 
<< Első < Előző 1 2 Következő > Utolsó >>

1. oldal / 2